Social media in het onderwijs

Let op een aantal elementen voor het succesvol inzetten van social media in het onderwijs.

Jij hebt een product of service die je in het onderwijs wilt verkopen. Het heeft een hoge toegevoegde waarde voor onderwijsprofessionals en de kwaliteit is top. Nu moet je dat alleen nog zien te communiceren naar leraren en schoolbesturen. Hoe bereik je ze? En hoe communiceer je vervolgens?

 

Social media wordt volop gebruikt in allerlei sectoren om te communiceren met de doelgroep. Het is laagdrempelig, consumenten zullen jouw merk-of productnaam eerder herkennen en zo blijft je naam top-of-mind. Daarnaast geeft het je de kans om door de consument als expert te worden bestempeld, genereer je meer bezoekers op je website en ben je beter vindbaar. Kortom, genoeg redenen om actief te zijn op social media. Om succesvol social media in te zetten in het onderwijs moet je op een paar dingen letten.

 

Meest gebruikte kanalen in het onderwijs

De top-5 van meest gebruikte social media kanalen bestaat momenteel uit Instagram, LinkedIn, Youtube, Facebook en Whatsapp aan kop. Voordat je als een kip zonder kop accounts gaat aanmaken en posts gaat plaatsen, stel jezelf eerst deze vragen: 1. wie is je doelgroep? en 2. wat wil je bereiken?

 

De meest gebruikte social media kanalen in het onderwijs zijn LinkedIn, Facebook, Pinterest, YouTube en Twitter. Waarbij schoolleiders vooral gebruik maken van LinkedIn en op Facebook en Pinterest zijn de meeste docenten te vinden. Het aantal actieve gebruikers op Twitter wordt steeds minder, geen verkeerde keuze, maar spendeer er niet te veel tijd aan.

Communicatie stijl

Over het algemeen past een zakelijke stijl niet in het onderwijs thuis. Gebruik bijvoorbeeld klaslokalen met kinderen en leraren i.p.v. zakenmannen, kantoorpanden en laptops in je beeldmateriaal. Wie is je DMU? Dus, op wie richt je je communicatie, de leraar, sectievoorzitter of directeur?

 

Hoe realiseer je dat?

Om effectief bereik te realiseren en je communicatie aan te passen op de doelgroep, is de voorwaarde om een plan op te stellen. Met een plan en duidelijk doel kun je na bepaling van de doelgroep de juiste kanalen inzetten. Als resultaat bouw je een content kalender op waarmee je je bedrijf strategisch positioneert en uiteindelijk efficiënter werkt.

 

Wil je meer advies over het structureel inzetten van social media om het onderwijs te bereiken?

Neem dan nu vrijblijvend contact met ons op. We denken graag met je mee!

 

Of vraag eerst de Quick Scan Online Communicatiemiddelen kosteloos aan!